Lezers Top 10

Een Lezers Top 10 is een wolf in schaapskleren. Wat meet zo’n Top 10? Populariteit en korte termijn herinnering: welk boek herinnert men zich nog? eerder dan: wat was het beste boek dat ik ooit las? (Uiteraard veronderstelt dat ook herinnering, maar men zou er redenen bij moeten kunnen voegen: waarom het mooi of goed was.)

De lezer die de Lezers Top 10 ziet, verwacht serieuze tips voor boeken om te lezen (suitable prompting, Wollheim), die zelfs de bijgeleverde “Canon van de Misdaadliteratuur” (getuigt die na niet van enige zelf-overschatting?) maar tenauwernood levert.

En dan zou nu mijn rijtje moeten komen …

Diederik Stapel was ook een wolf in schaapskleren. Die variant is uiteraard vileiner.

NRC-Handelsblad, 1 juni, 2012: “Canon van de Misdaadliteratuur”.
Wollheim, Richard. 2001. β€œOn Pictorial Representation.” In Richard Wollheim on the Art of Painting. Art as Representation and Expression, edited by Rob van Gerwen, 13–27. Cambridge, New York: Cambridge University Press.