Filosofie (nl.)
Magritte boven Escher
Schilderijen als La Condition Humaine van René Magritte maken de representationele houding ervaarbaar: het verschil tussen wat we ervaren als we naar het doek kijken (“Het afgebeelde canvas beeldt af wat het verbergt “) en wat we zouden ervaren als we in de afgebeelde kamer konden rondlopen.
Hetzelfde gebeurt bij de man met de appel voor zijn hoofd; we nemen aan dat er zich een hoofd achter de appel bevindt.
Veel van Maurits Eschers afbeeldingen halen het niet bij deze dubbelheid. Omdat het onmogelijk is je in de afgebeelde werkelijkheid te begeven. Denk aan het eeuwig stijgende water en de eeuwig dalende trappen.
Sommige van Magrittes schilderijen halen het evenmin. De vrouw te paard die tussen de bomen doorrijdt: dat zegt zoiets als: “Als je een vrouw te paard tussen de bomen door ziet rijden, weet je dan alsmaar zeker achter en voor welke bomen ze langsglijdt?”
En Ceci n’est pas un pipe ontzegt ons eenvoudigweg de optie om het afgebeelde in de mond te nemen.
2 Responses to “Magritte boven Escher”
You must be logged in to post a comment.
Ja, het is boeiend om te zien hoe afbeelding ons rechtstreeks van iets lijkt te overtuigen, meer vaak dan een beschrijving.
Beste Rob,
Op zoek naar afbeeldingen van Escher kwam ik hier.
Je zet me wel aan het denken.
Mij intrigeert, waarom neem ik aan dat het canvas de waarheid spreekt. Omdat de omgeving ook mooi is, denk ik.
Het kan ook een vuilstortplaats verhullen toch?
Waarnemen blijft perceptie.
Griezelig is, dat elk idee wat ons mooi voorgespiegeld wordt dat we dus zelf het stuk achter canvas invullen.