Zonder de beta’s boerde Utrecht nog veel beter, blijkbaar

“De Universiteit Utrecht stijgt dit jaar flink in de Times Higher Education World University Rankings: van nummer 143 naar 68.” lees ik op de Nieuws & agenda site van Geesteswetenschappen

Vanwaar deze grandioze stijging, vraagt men zich af? Wel, het schijnt dat men besloten heeft ook het alfa- en gamma-onderzoek mee te nemen in de weging.
Dat gebeurde blijkbaar nog niet, dus?

Dat lijkt me al voldoende voor een schandaal. (Maar niemand schijnt zich hier erg druk over te maken. Ook dat is frappant in zichzelf.)

…het alfa- en gamma-onderzoek doet de universiteit Utrecht 75 plaatsenstijgen!!…

Maar de grootste eye-opener lijkt me toch te zijn dat alleen al het meenemen van het alfa- en gamma-onderzoek de universiteit Utrecht 75 plaatsen doet stijgen!!

Maar wacht even … waar zouden we dan staan als we niet dat (redelijk goede, maar toch zeer veel lager, immers op 143, geplaatste) beta-onderzoek als een blok aan ons been hadden?

Ik schat zo ergens in de top 10!

Dat is pas een opsteker.